Piket Oyunu
- Bu konu 0 yanıt içerir, 1 izleyen vardır ve en son 3 yıl 5 ay önce
Elfen tarafından güncellenmiştir.
-
YazarYazılar
-
17/03/2022: 19:52 #16913
Elfen
ÜyePİKET
Otuz iki kağıtla oynanılır. Kağıtlar astan başlayarak sekizliye kadar devam eder. İki kişiden fazla oynayamaz. Ele 12’şer kağıt alınır. Kağıtlar kapalı olarak ikişer ikişer dağıtılır. Kalan sekiz kağıt yere bırakılır, kapalı olarak üst üste durur.
Birinci olan oyuncu, bu hakkı kazanmak için, oyuna başlarken kağıt kaldırmak gerekir. Damgada veya sayıda büyük kaldıran birinci olur, elindeki on iki kağıdın beşini ıskartaya atar, yerdeki 8 kağıdın beşini alır. Kalan üçü de, üç kağıt çıkarmak sureti ile öteki oyuncu değiştirir. Maamafih ilk olan 5 kağıt değiştirmeye mecbur değildir. 4 veya 3 kağıt da çıkarabilir, isterse, ikinci olan oyuncuya 1 veya 2 kağıt terk edip ona çıkarttırır, ikinci oyuncu da kendisine kalan üç kağıdı, değiştirmeye mecbur değildir. isterse o da, iki kağıt çıkarır, bir tane almaz, ıskartada bırakır. Yalnız, ilk olan, almadığı kağıdı- sorarsa göstermeye mecburdur. Göstermeden önce, onun ne cins kağıt oynayacağım ikinci oyuncunun sormaya hakkı vardır.
İlk olan, İkinciye bıraktığı kağıtları, ikinci oyuncu ıskartasını çıkardıktan sonra, açık olarak verir.
Birinci, ikinci olana, iki kağıt terk ettiği zaman, kendi hakkı olan diğer üç kağıtla değiştireceği kağıtların sayısı 5 olur. Fakat, isterse 5 kağıt çıkarmaz, 3 veya 4 kağıt çıkarır. Yalnız, birincinin bıraktığı kağıtları almak mecburiyeti vardır. Almak istemediği 1 veya 2 kağıdı kendi ıskartasından bırakır.
Sayılar, eldeki kağıtların değiştirildikten sonra teşekkülüne göre vücut bulur.
Pikette, ilk önce dikkat edilecek nokta kağıt adetidir. İki oyuncudan kimin kağıdı adetçe daha fazla ise, önce sayı olarak o sayılır. Kağıtların adedi eşit ise, bir şey sayılmaz.
Kağıttan sonra, bir renkten seri kağıtlar gelir. Mesela elde astan yediliye kadar bir cins kağıt olursa bu 18 sayı sayılır. Buna 8 de kağıt adedi ilave edilirse 26 eder. Tesadüfen elinizde üç as ile üç de onlu, papaz, kız veya vale olursa, o zaman şöyle bir toplam olur:
-Sekiz on sekiz 26, üç as 29, üç papaz 92.
Bu şekilde sayı toplamı şöyle de olur:
-Sekiz on sekiz 26, on dört 100!
14, astan başlayarak, onluya kadar dört cinsin, mesela dört vale, dört kızın vb. elde bulunması ile mümkündür.
On yediler, on altılar, on beşler yalnız aslardan başlamaz. Papazdan, kızdan, valeden de on yedi, on altı, on beş olabilir. Yalnız bunların bir cinsten seri halinde olması gerekir.
Bazen, birinden beş kağıt olur, sayısı sekizdedir. Yani, bu beş kağıt şu şekilde teşekkül etmiştir: As, papaz, kız, vale, yedili. Öteki oyuncuda da kızdan on beş vardır. O zaman, beş on beş yirmi diye sayamaz, çünkü kendi beş kağıdının sayısı 7 dedir. O zaman kağıt sayısı ötekinin iyi olur, öteki oyuncu kağıdı kendisi de on beşi sayar.
Seri halinde teşekkül eden sayılardan sonra, kuvarta gelir. Kuvarta bir cinsten seri dört kağıttan, mesela karo ası, ruvası, kızı ve valesinden teşekkül eder, itibari sayısı 4 tür.
Papazdan, kızdan, vale ve onludan da olur. İki tarafta da aynı kağıttan başlayan kuvarta bulunursa, kimse sayı yazamaz, kağıtlar durur.
Kağıt, kuvarta ve on dört teşekkülü ile de yüz sayı yapılabilir. Bir örnek vermek için sayalım:
-Kağıt beş, kuvartası dokuz, on dört 23, bir on dört daha 97.
Kuvarta yı Terse takip eder. Terse, üçlü seridir ve yine bir renkte olması gerekir. Terse, astan, ruvadan, kızdan,, valeden, onludan, dokuzludan da olur. Oyunculardan ikisinde de, aynı seriden terseler varsa iki taraf ta sayamaz. Tersenin itibari sayısı 3 tür.
Kağıtlar, kuvarta, terse ve on dörtlü teşekküllerde yüz sayıdan ziyade, altmışlık olur. Bunu da sayalım:
-Kağıt altı, kuvarta on, terse on üç, on dört yirmi yedi…
Bir kağıt oynar yirmi sekiz, bir daha oynar, oynanılan kağıtları karşı taraftaki oyuncunun tutmaması gerekir. Alıp vermek sureti ile olmaz, yirmi dokuz, bir daha oynar: 60…
Şaşmayın, 29 dan sonra 30 demek gerekir ama, pikette kağıtlar bu şekilde sayılırsa 29 dan 60 şa atlamak oyunun kurallarından biridir.
Sayı itibari ile kağıtlar dursa da, yüzlük, altmışlık yapılabilir. Yüzlüğü, altmışlığı kesmek için, muhakkak karşı tarafta bir ziyadelik olmalı, mesela kuvartanın ve tersenin büyüğünü okumalı, yahut on beş, on altı okumalıdır.
On dörtler büyükten büyüğedir. Karşılıklı on dörtlerden hangisi büyükse, büyük olan sayılır. Ötedeki sayı yazamaz.
En itibarlı kağıt astır. Sonra papaz vs. gelir.
Pikette, yüzlük, altmışlık yapmak pek makbul değildir. Bunlar arızi sayılardır. Her zaman böyle dolgun sayılar kazandıracak kağıtlar gelmez. Bunun içindir ki, usta piketçi- ler, daima Leze kovalarlar.
Leze on sayı karşılığıdır. Bu da ancak 14 kağıt almakla sağlanabilir. İki taraf 12 şer kağıt alırsa lezeyi kimse alamaz, kağıtlar pata olur.
Leze den başka, son eli alan da açıktan 3 sayı yazar.
5 kağıt değiştirmek daimi değildir. Oyun başlarken, kağıdı aldırmak sureti ile ilk olandan sonra, üç kağıt alana geçer. Parti bitinceye kadar bir o, bir öteki ilk ve ikinci olur.
Iskartalar çıkarılıp eldeki kağıtlar sayıldıktan sonra, birinci olan oynamaya başlar, elden saydığı sayılara her oynayışta bir sayı ilave eder.
Oynanılan kağıtlara cinsinden vermek mecburidir. Yoksa istediği kağıtları vermekte serbesttir. Taraflardan hangisi kağıt tutmaz, bir el alamazsa 32 kağıdı alan taraf ayrıca 40 sayı yazar.
Oyuncular istedikleri zaman birbirlerinin aldıkları kağıtları açtırıp bakabilirler.
Piket, bazılarının iddia ettikleri gibi bir takım matematiksel kurallara bağlı bir oyun değildir. Hiç bir kuvvet, ne matematiksel kurallar, ne şu, ne bu, şansın seyrini durduramaz. Bununla beraber, iyi oynamanın, iyi ıskarta yapmanın, kağıt çekişlerin kuvvetini de inkar etmemek gerekir. Bu bakımdan çok ince, çok hesaplı ve zekaya dayanan bir oyundur. Oynaması kadar seyri de tatlıdır. Poker ve briçten sonra en makbul, en heyecanlı oyun pikettir. Bir kısım oyuncular da, bu iki oyundan üstün tutarlar.
Piket hileleri şunlardır:
- Sirkaf, isvoli.
- Eksik ıskarta çıkarıp, sonradan kavanço etmek.
- Sekiz ıskarta değiştirmek.
- Atılan kağıtları tekrar ıskartadan almak.
- İstenilen cinsten kağıt vermemek.
- Sürme.
- Kucakta as saklamak.
- Kesik kağıtla oynamak.
- Tırnaklamak
Sirkafın, pikette fevkalade önemi olmamakla beraber yine avantajı vardır. Hırsız oyuncu kağıtları kendi dağıtırken verdiği kağıtları gördüğü için, oyundan bu şekilde istifade eder. Kendisine kalan ıskartayı görür, ona göre kağıt çıkarır. Kalan kağıtları görmek için hafifçe yaymak gerekir.
îsvoliye gelince, kağıtları dağıtırken, sirkafı okuyup, asları almanın çok ehemmiyeti vardır. Çünkü pikette aslar, oyunun ruhudur. Bazı hırsız oyuncular, bütün kağıtları işa- retleyemezler, yalnız aslara işaret koyarlar.
Eksik, yani 5 veya 3 kağıt çıkarmak, ıskarta etmek gerekirken, elde dolgun kağıt olduğu zaman kumar hırsızları 5 yerine 3, 3 yerine 2 kağıt çıkarırlar. Iskartadan aldıkları kağıtlarla ellerine daha sağlam bir vaziyet verirler. Sonra fazla kağıtları, avuçlarının içine alırlar, yerdeki üç ıskartanın üstüne kapatırlar. Fakat tirişörlerin el hünerlerinde alışkanlıkları olduğu için kolay kolay fark edilemez.
Kumar hırsızı 12 şer kağıt dağıttıktan sonra, elindeki kağıtlara çabucak bakar. Çok boş yani yedili, sekizli ve dokuzlu varsa, as, surat hiç yoksa hemen boş seçer, altına elindeki, kuvvetli kağıtlardan üç tane koyar, yere bıraktığı ıskartalık sekiz kağıdın yanma bırakır, karşısındaki oyuncunun kendi kağıtlar ile meşguliyetinden istifade ederek, kendi bıraktıklarının yerine ötekileri alır.
Iskarta yapılan kağıtların içinde, alınan kağıtlara uygun ve işe yarayan kağıtlar bulunursa, bunları geri almak hırsız kumarbazları için gayet kolaydır. Attıkları kağıtlara bakıyormuş gibi yaparlar, lazım olan kağıdı en üste çıkarırlar, sonra ellerini kağıdın üstüne koyarlar, biraz kubbe- lendirirler, bu hareket esnasında istedikleri kağıt avuçlarının içine yerleşir. O kağıdı ellerine alırlar, yerine işe yaramayan bir kağıt kapatırlar.
Pikette, kağıtlar çekilirken istenilen renkte kağıt vermek mecburidir. Yoksa başkaları verilir. Bazı oyuncular, karşısındaki, oyuncunun istediği kağıtlardan elinde dört tane varsa, üçünü, ikisini verirler, ötekini saklarlar.
Bazen, ele iki taraflı kağıt gelir. Mesela astan bir kuvarta ile yine astan bir terse… Tabii bunlardan birine gitmek, birisini feda etmek gerekir. Fakat hangisini feda etmeli, hangisini elde tutmalı?. Bunun için, ıskartadan hangi cinsin geleceğini bilmek gerekir.
Sirkafla bunu bilmek mümkündür. Yalnız, kağıtlar üst üste konulduğu için bütün kağıtları okumak mükün değildir. En üstteki kağıdı bilmek de ehemmiyetli bir avantaj temin etmez.
Kumar hırsızları bu mahzuru önlemek, eldeki iyi kağıtları atmamak, evvela ikisinden de istifade etmek, sonra birini tercih etmek üzere Pencodo hilesini bulmuşlardır.
Bu hile şöyle yapılır:
Hırsız oyuncu kuvarta asla başka üç kağıdı yere atar. Bunlar yedi kağıttır. Kuvarta ası elinde bırakır, üstüne, güvendiği iki kağıdı meyilli, öteki beş kağıttan hafif bir şekilde çapraz olarak koyar. Terse beyli diğer beş kağıdı da elinde tutmaz, öteki yedi kağıdın yanma bırakır. Sonra ıskartadan 5 kağıt alır, açar, şöyle bir bakar. Eğer kuvartalı kağıtlara uyuyorsa, onların üstüne koyar, hemen, eline alır. Ona uymuyor da, terse aslı kağıda uyuyorsa, onun üstüne koyar, yedi kağıdın üstündeki iki kağıdı da çabucak çeker, alta yerleştirir.
Sekiz ıskarta gerek birinci, gerek ikinci oluşta yapıldığı halde, pencodo, yalnız ilk oluşta yapılabilir.
Sürme, yerdeki ıskartadan 5 kağıt alınırken yapılır. Hırsız oyuncu elinde hazırladığı iki, üç boş kağıdı sekiz kağıdın altına sürer, bu işlemi yaptıktan sonra 5 kağıt yerine 7, 8 kağıt alır. Bu hile tirişörün ilk olduğu zaman yapılabilir.
İkinci oluşta sürme yapmak kabildir. Fakat bu sefer boşlar değil, aslar alta sürülür. Çünkü, bu vaziyette elindeki kağıtları hırsız Oyuncu alacaktır.
Asları sürmek için kumar hırsızı şu işlemi yapar:
Bir el evvel oynayıp aldığı kağıtların içinden asları ayırır, destenin en altına koyar. Kağıtların şekli bozulmayacak şekilde, yani altına tarak vurmadan karıştırır. Sonra sol eline alır, kestirmek için sağ eline devrederken, alttaki asları sıyırır, sol elinin avucunda saklar. Oyuncu kağıdı kesince, tekrar sağ eline sola devreder, bu devir esnasında avucundaki asları destenin en altına sürer. Kucakta as şu suretle saklanır:
Hırsız oyuncular, aldıkları kağıtları masanın kenarında sayarlar, desteyi sol ellerinde tutarlar. Sayarlarken kağıdın en altına aldıkları, asları sol ellerinin baş parmaklarının hafif bir darbeyle kucaklarına düşürürler. Sonra kağıtları iyice tararlar, kestirirler, kağıtları dağıtmaya başlarlar. Neticede kağıtların, tek kalmaması için, kağıtları dağıtırlarken, kendilerine çift kağıt almazlar, tek alırlar.
Dolma, boşları bir yere, dolu kağıtları bir araya doldurmakla yapılır. Avantajı gayet ehemmiyetsizdir.
Kesik yapılan kağıtlar ekseriyetle aslarla papazlardır, Ötekiler işlenmez.
Tirişörler yalnız aslara tırnak vururlar. Tırnağı görerek oradan kesip almak, kumarbazlar için büyük bir avantajdır.
Nasıl korunmalı?
Aşağıda yazdığımız şekilde hareket ederseniz, piket hilelerini önleyebilirsiniz:
- Yanınıza kimseyi oturtmayınız.
- Kağıtları iyi kontrol ediniz, sirkaflı ise değiştiriniz.
- Çıkarılan ıskartaları daima sayınız.
- Ayrılan sekiz ıskartayı masanın ortasına koyunuz, size yakın bulundurunuz.
- Iskarta edilen kağıtları ikide bir avuçlatmaymız, üstlerine el koydurmayınız, bakarken, siz de ona bakınız.
- Nihayette elde kalan kağıtları kontrol ediniz, oynarken, kağıt verirken dalmayınız.
- 0yuncunun ıskarta ettiği kağıtlardan başkasını yere koydurmayınız. Çıkardığı ıskartayı yanında bırakmayınız.
- Kim olursa olsun karşınızdaki oyuncunun sol elini daima kontrol ediniz.
- Kağıtları sayınız, kucaklarına bakınız.
- Kağıtlan çok karıştırınız.
- Kağıtları daima yandan, baştan kesmeyiniz. İki türlü kesiniz. Kesik olduğunu anlayınca hemen değiştirtiriniz.
- Kağıtların baş taraflarını daima tebeşirleyiniz. Sıvazlayınız. Kestirirken destenin önüne sol elinizi koyunuz.
Kurallar
Çıkan kağıtlara bakılabilir. Yalnız kendi kağıtlarına değil, öteki oyuncunun kağıtlarını açtırıp bakmak oyunun kurallarındandır.
Kuvartadan, terseden, kağıtların kaç tane kaldığı sorulunca doğrusunu söylemek, şundan su kadar, şundan bu kadar kaldı demek zorunludur.
Iskartaya atılan kağıdı elde gibi göstererek okumak kurallara aykırıdır. Böyle yapanlar sayı yazamazlar.
Pikette rücu yoktur. Ne oynanan kağıt geri alınabilir, ne de elde altı kağıt olduğu halde, görmeyip 5 dedikten sonra, yanlış gördüm bende altı kağıt vardı, denilebilir.
Kağıtları sırası ile okumak gerekir. Evvela kağıt, sonra büyük sayılı seriler, kuvartalar, terseler, büyükten büyüğe on dörtleri okumak gerekir. Yalnız, elde papazdan kuvarta ve bir de astan terse varsa, ilk önce kuvartayı okumadan terse as denir ve karşıki oyuncuda onludan bir kuvarta bulunursa, papazdan kuvarta sayılmaz, yanar.
Piket 301, 351 veya 401 sayı oynanır.
-
YazarYazılar
- Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.